مقالات مقالات .

مقالات

مهم‌ترین کاربرد سیمان برای ساخت و ساز چیست؟

کاربرد‌های دیگر سیمان جدای دوغاب، ملات و بتن است. این سه فاکتور برای استفاده از سیمان گزینه مطلوبی هستند. ابتدا باید با سیمان به عنوان یکی از مصالح ساختمانی محبوب در مراکز پخش عمده مصالح ساختمانی آشنایی دقیق و لازمی را در دست داشت.

نیاز افراد به مواد اولیه در ساخت و ساز، منجر به پدید آمدن سیمان و نوع‌های متفاوت آن در ساخت و ساز شده است. سیمان، ماده‌ای که برای متصل کردن سازه در یک بنای ساختمانی به کار برده می‌شود. اولیه‌ترین و مهم‌ترین کاربرد سیمان برای ساخت و ساز همان متصل کردن سازه‌ها در کنار یکدیگر در بنای ساختمانی است.

کشیدن سیمان بر روی دیوار

مهم‌ترین کاربرد سیمان برای ساخت و ساز
اهمیت سیمان در ساختمان‌سازی بسیار زیاد است، سیمان، یکی از ترکیب‌های اصلی در بتن و سازه‌های متفاوت است.

از جمله سازه‌هایی که در آن‌ها از سیمان استفاده می‌شود شامل:

پل
سد
ساختمان‌های مسکونی
تجاری
سازه‌های دیگر بتنی
ابتدا باید ساختار سیمان را مورد بررسی قرار داد. ساختار سیمان، با توجه به نوع آن، دارای مواد ترکیبی است.

مواد ترکیبی موجود در سیمان شامل:

مواد معدنی
آهک
رس
ماسه
بوکسیت
کانی
آهن
مواد فوق، مواد ترکیبی موجود در سیمان می‌باشند. البته مواد اولیه در سیمان نیز شامل:

آهک
سیلیکا
مگنزیا
اکسید آهن
سولفات کلسیم
سولفور تری اکسید
آلکالین
مواردی که به آن‌ها اشاره شد در واقع، مواد اصلی در ساختار سیمان هستند. موارد فوق، در هر صورت در ساختار سیمان وجود دارند و تغییر نخواهند کرد. البته هر نوع ماده به کار رفته در سیمان، میزان شیمیایی و یا فیزیکی بودن آن را مشخص می‌کند. البته هر نوع ماده به نسبت کم و زیاد آن به غیر از مواد اصلی در سیمان، بر روی کیفیت آن تاثیر بسزایی را از خود به نمایش می‌گذارد.

بنابراین کیفیت سیمان، بستگی به مواد غیر اصلی، آن دارد.

سیمان، یکی از مصالح ساختمانی بسیار کاربردی در ساختمان سازی است. خرید سیمان باکیفیت از فروشگاه‌های مختلف نکات مختلفی دارد که بهتر است قبل از خرید در مورد آن آگاهی داشته باشید. سیمان، بیشتر در حیطه مهندسی ساختمان مورد استفاده قرار داده می‌شود.

کاربرد‌های مهم و اصلی سیمان که می‌توان از آن یاد کرد شامل:

ایجاد ملات برای فرایند گچ کاری، بنایی و بند کشی
به کار بردن سیمان به عنوان یک ماده درزگیر
استفاده از سیمان برای زهکش و لوله‌ها
ایجاد استحکام بیشتر برای لوله‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر آب
استفاده از سیمان در بتن
ساخت کف، نعل درگاه، تیر، پله، ستون
به وجود آوردن سطح‌های محکم به کمک سیمان
به کار بردن لوله‌های پیش ساخته
ساخت و ساز آبگذر، سد، تونل، فانوس دریایی
اجرای ساختار فونداسیون برای ساختمان
کف آب بند و گذرگاه
ایجاد چاه
مخزن آب
زمین بازی
تیر چراغ برق
جاده سازی
البته تمامی موارد گفته شده، نیاز به سیمان با کیفیت و درجه یک دارد. سیمان‌های نامطلوب، برای پروژه‌های ساخت و ساز بسیار مهم، کارایی بهینه و مناسبی را از خود به جا نمی‌گذارند. به همین خاطر، به کار بردن سیمان استاندارد و با کیفیت بالا، میزان مقاومت در ساخت و ساز را افزایش می‌دهد.

سیمان کاری در خیابان

یکی از ویژگی‌های مهم برای سیمان، کیفیت در ساختار آن است. نداشتن کیفیت برای سیمان، سازه‌های تولید شده با استفاده از سیمان نامطلوب، بیشترین میزان تخریب را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از دلایل ناگهانی تخریب‌های ساختمانی، به کار نبردن سیمان با کیفیت در ساخت اولیه آن‌ها است.

یک سیمان با کیفیت و استاندارد با کاربرد‌های بی نظیر و زیاد، باید فاکتور‌هایی را برای یک سازه یا ساختمان به وجود آورد. فاکتور‌های مورد انتظار از سیمان با کیفیت برای ساختمان سازی و هر نوع سازه شامل:

مقاومت بالا برای بنای ساختمانی
سخت و سفت شدن سیمان بعد از به کار بردن آن در ساخت و ساز
عملکرد آسان برای سیمان
استحکام بالا در برابر میزان نم و رطوبت موجود
با توجه به کاربرد‌های بی نظیر سیمان، نوع‌های زیادی نیز برای آن به وجود آمده است. هر نوع از سیمان، با توجه به مواد اولیه خود کاربرد‌های بی نظیر و بسیار زیادی را از خود به جا می‌گذارند.

1. کاربرد سیمان برای ملات گچ کاری
برای افراد گچ کار، استفاده از سیمان، یکی از اساسی‌ترین مواد اولیه برای ساخت و ساز مسکونی است. گچ کاری، یکی از فرایند‌های نیمه تمام در یک ساختمان است. بنابراین گچ کاری در میانه‌های راه ساختمان سازی به کار برده می‌شود. گچ کاری در داخل ساختمان و برای فضای داخل، باید به رنگ سفید باشد. هیچ گاه دیده نشده که رنگ گچ کاری در داخل ساختمان به رنگ‌های تیره باشد.

بیشتر گچ کاری‌های داخلی به رنگ سفید هستند. گچ کاری برای سقف و بخش‌های دیگری از ساختمان به کار برده می‌شود. گچ کاری، یکی از معماری‌های بی نظیر در ساخت و ساز، در هر خانه ایرانی است.

انواع گچ کاری در ساختمان به شرح زیر است:

گچ بری نور مخفی
گچ بری سقف
گچ بری در قسمت لوستر
گچ بری در قسمت ستون‌ها
گچ بری گلویی
2. کاربرد گچ و سیمان در ساخت و ساز
یکی از کاربرد‌های دیگر برای سیمان، ترکیب کردن آن با گچ است. ترکیب کردن سیمان با گچ، باعث به وجود آمدن ترکیب محکم و بی نظیر برای نمای ساختمان است. مقاومت بالا برای ترکیب گچ و سیمان، منجر به استفاده از آن در نمای ساختمانی شده است. در واقع، به کار بردن سیمان و گچ، در برابر فاکتور‌های بیرونی از خود مقاومت بسیار زیادی را نشان می‌دهد.

از جمله مقاومت بالا برای ترکیب انواع گچ‌ ساختمانی و سیمان شامل موارد زیر است:

عامل‌های جوی
حرارت
برودت
مقاومت
مقاوم در برابر باد
مقاوم در برابر باران
ترکیب گچ و سیمان، که به شکل خاکستری رنگ است. این ترکیب، بیشتر برای دوغاب مورد استفاده قرار داده می‌شود. به همین خاطر، دوغاب، برای بخش‌هایی از بدنه یک ساختمان و پایداری آن در ساختمان سازی به کار برده می‌شود. قرار دادن گچ و سیمان در کنار هم، برای بالا بردن سطح مقاومت و گیرایی آن‌ها است. البته که به کار بردن گچ برای بالا بردن میزان مقاومت و گیرایی بالا برای سیمان است.
منبع :https://karinabazar.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۲۵:۲۱ توسط:admin موضوع: نظرات (0)